Sight & Sound Quartet

Live video & mapping Melting Pol
Video and live assistant Sandy Flinto
Double bass Man’ok
Drums Pierrick
 
Le caractère central de la collaboration entre les deux vidéastes et les deux musiciens est comparable à celle d’un quartette de jazz, dont l'improvisation en est l'un des principaux traits distinctifs. Une création collective en résidence définit une « grille » (pour le son et le contenu vidéo) avec des points de rendez-vous et des timing. C’est à partir de là, que les quatre artistes apprennent à s’écouter et à se répondre tant au niveau visuel qu’au niveau sonore. Un chronomètre leurs permet de se situer à l’intérieur de la grille. Une improvisation bien travaillé laisse beaucoup de liberté au moment du live avec le public.  

Pierrick Grobéty et Man’ok ont une approche contemporaine de la musique d’improvisation. Ayant un bagage culturel très différent, l’un venant du free jazz et l’autre du métal, ils expérimentent  leurs synergies afin de développer des sensations sonores.

Sandy Flinto aborde le travail vidéo par le tournage et le montage de matière vidéo tandis que Melting Pol d’un côté réalise le travail du mapping (travail sur les volumes de l’architecture) et utilise les séquences de Sandy durant la performance live, en les modifiant ultérieurement.

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The core element of the collaboration between the two video-makers and the two musicians is comparable to that of a jazz quartet, for which improvisation is one of the major distinguishing features. A collective in-residency creation defines a “grid” (for sound and video content) with some meeting points and timings. This is where the four artists learn to listen and to respond to each other, both on a visual and on a sound level. A chronometer enables them to place themselves inside the grid. Well-thought-out improvisation leaves a lot of freedom to interact with the audience during the live performance.

Pierrick Grobéty and Man’ok have a contemporary approach to improvisation music. Their very different cultural backgrounds – one of them coming from free jazz and the other from metal – lead them to experiment their synergies with the aim of developing sound sensations.

Sandy Flinto undertakes video work in terms of shooting and editing, whereas Melting Pol carries out the mapping work (on architectural projections) and uses Sandy’s sequences during the live performance, modifying them further.

Melting Session 7 #10

2 & 3 July 2016
On the occasion of The Party - 10 Years Mudam 2 Days & 1 Night of Art & Performances –organised on the 10th anniversary of the Musée d’art moderne Grand-Duc Jean

MagiCastle Nights @ Beaufort Castle

7 & 8 April 2017
As part of the opening of the Beaufort Castle season